Formentor er CUPRAs nye crossover CUV og den første model, som er udviklet specifikt til mærket. Det sofistikerede design kan kombineres med en TSI-motor med 310 hk eller en high-performance plug-in-hybrid med 245 hk. Formentor kommer til Danmark i slutningen af året.
Det kører i den grad for CUPRA. Det er nu to år siden, at CUPRA blev et selvstændigt mærke, salget steg med 71,8 procent sidste år, og nu får SUV’en CUPRA Ateca følgeskab af CUV’en CUPRA Formentor, der er den første model udviklet specifikt til mærket. Senere på året følger CUPRA Leon.
Eksteriør: Inspireret af klipper formet af vinden
Formentor er navngivet efter Cap de Formentor, som er spidsen på halvøen af samme navn på Mallorca. Den er kendt for sine klipper, som er formet af vinden, og de har været inspiration til CUPRA Formentors smukke design. Det tofarvede karrosseri minder om et robust terrængående køretøj, men CUPRA Formentors æstetiske design har en lettere profil, ligesom offroad-elementerne smelter sammen med det sportslige udtryk fra en hatchback og coupé. Bagenden bliver understreget af LED-lys fra baglygte til baglygte, og Formentor kommer som standard med 19” alufælge, der også fås i en kobberfarvet version.
CUPRA Formentor er 4.450 mm lang, 1.839 mm bred og 1.511 mm høj. Kombineret med en akselafstand på 2.680 mm giver det god plads i både kabinen og bagagerummet, hvor sidstnævnte rummer 450 liter bagage.
Interiør: Start-stop-knap på rattet
I kabinen bliver passagererne omfavnet af high end-materialer og detaljer i kobber og børstet aluminium. Sportssæderne, der fås med både petroleumsblåt og sort læder, er placeret lavt og bidrager til den sportslige kørestilling.
Det elegante instrumentbord huser en 12” touchskærm med online-navigation, der arbejder sammen med det digitale cockpit foran føreren. Formentors start-stop-knap er placeret på sportsrattet sammen med knappen for valg af CUPRA-køreindstilling. Så det er bare start-vælg-kør!
Drivlinjer: 245 hk eller 310 hk
Kunderne til CUPRA Formentor kan vælge imellem to drivlinjer. Den ene er en 2.0 TSI-benzinmotor med 310 hk (228 kW), 400 Nm og behørig sportslig lyd. Kræfterne bliver overført til asfalten via et intelligent firehjulstræk, der på et splitsekund fordeler trækkraften til de eller det hjul, der giver det bedste vejgreb. Den anden er en high-performance plug-in-hybrid, hvor en 1.4 TSI-benzinmotor med 150 hk (110 kW) er kombineret med en elmotor med 115 hk (85 hk) og et litium-ion-batteri på 13 kWh. Den samlede effekt for de to motorer er 245 hk (180 kW) og 400 Nm, og rækkevidden på el alene er cirka 50 km.
Begge drivlinjer er udstyret med en DSG-automatgearkasse med shift-by-wire-teknologi, ligesom skiftepedaler ved rattet giver mulighed for selv at stå for op- og nedgearingen.
De sportslige præstationer bliver ikke leveret af drivlinjerne alene. Formentor har en avanceret dynamisk chassiskontrol, som føreren kan tilpasse lige præcis sine ønsker og behov på de snoede veje.
Opkobling og assistentsystemer
CUPRA Formentor stiller i det hele taget med den nyeste teknologi på markedet. Bilen har eSIM og er altid online, så en række funktioner kan betjenes i kabinen eller fjernbetjenes med smartphonen. F.eks. kan man låse og låse CUPRA Formentor op ved hjælp af smartphonen, ligesom man kan få en alarm, hvis bilen overskrider en hastighedsgrænse, som man har fastsat, eller kører ud af et bestemt område, som man har afgrænset. I plug-in-hybrid-versionen kan man tilmed fjernbetjene klimaanlægget, så man sætter sig ind i en opvarmet kabine på kolde dage og en kølig kabine på varme dage.
CUPRA Formentor byder på de nyeste assistentsystemer som en opdateret og forudseende adaptiv fartpilot, Emergency Assist, Travel Assist samt Side and Exit Ass