Skip to content
Menu
dkbenzin.dk
  • Privatlivspolitik
dkbenzin.dk

Opladningskapacitet vs. opladningshastighed

Posted on 18. maj 202028. april 2021

8 min. Når potentielle købere skal vurdere en elbils anvendelighed i dagligdagen, skal de ikke bare kigge på den maksimale opladningskapacitet, men også på opladningshastigheden.

De fleste opladninger af en elbil foregår som regel derhjemme eller på arbejdspladsen, og her spiller tidsfaktoren generelt ikke den store rolle. Til gengæld tæller hvert minut, og lynopladning er helt afgørende, når man er ude at køre langt, og bilen skal være klar til næste etape efter bare en kort pause.

Derfor kigger mange købere på den maksimale opladningskapacitet for en elbil, når de skal vurdere opladningskarakteristikken – men dette tal kan kun bruges i begrænset omfang, når det gælder hurtig genopladning af rækkevidde ved en lynoplader. Hvis bilen derimod kun lader med maksimal effekt i et relativt kort tidsrum og bliver nødt til at drosle effekten ned tidligt, så sænkes opladningshastigheden også sideløbende – og dermed også den genopladede batterikapacitet pr. Audi e-tron 55 kommer op på 80 % efter ca. En høj opladningshastighed (kWh/minut) under hele opladningsprocessen er afgørende for, hvor hurtigt man kan få ladet batteriet op til 80% og komme videre, og opladningskapaciteten skal med andre ord være så høj som mulig i så stor en del af opladningsprocessen som muligt.

En nyudviklet, varmeledende limtype sikrer, at køleenheden er fastgjort på batterihuset, og den såkaldte ”gap filler” skaber kontakten mellem batterihuset og cellemodulerne i huset. Dette er muligt takket være en avanceret termostyring af litium-ion-batteriet. Med e-tron-modellerne gør Audi det muligt at kombinere elektrisk mobilitet og langturskørsel – til dels grundet en opladningskurve, som er unik i forhold til konkurrenterne. Under ideelle forhold lader bilen i området mellem 5 % og 70 % ladetilstand på grænsen af den maksimale effekt, inden den intelligente batteristyring reducerer strømmen. Væskekøling sørger for, at batteriets temperatur holdes i det optimale område mellem 25 og 35 grader celsius, selv under høj belastning og ved lave temperaturer. Takket være en ideel opladningskurve med den maksimale effekt tilgængelig i et langt tidsrum, er opladningshastigheden derfor det vigtigste kriterie, når det gælder opladningspræstationen, og den sikrer i sidste ende en kort opladningstid ved ladestanderen.

Det er opladningskurven, der gør forskellen

Når det gælder opladningskurven, spiller Audi e-tron 55 på sine konceptmæssige fordele: Kurven for en lynladestander med en effekt på 150 kW har en enestående kontinuitet. 30 min., og selv om det af tekniske årsager tager meget længere tid at oplade de resterende 20 % af et litium-ion-batteri, så varer en fuld opladning (fra 5 % til 100 %) ved en lynladestander kun ca. Opladningshastigheden er høj, fordi opladningskapaciteten på op til 150 kW er tilgængelig under en stor del af opladningsprocessen. tidsenhed. ved ladestanderen for at lægge ekstra 100 km rækkevidde på batteriet. 45 min.

Avanceret termostyring giver hurtigere opladning

Litium-ion-batteriet i Audi e-tron 55 har en bruttokapacitet på 95 kWh (netto 86,5 kWh) og er konstrueret til en lang levetid. Forskellen ligger i detaljen, og mens HPC-lynopladerens (High Power Charging) evne til at levere den højest mulige effekt ved ladestanderen ganske vist er en nødvendig forudsætning, så er det ikke den eneste afgørende faktor.

Et højt strømindtag i batteriet under store dele af opladningen er mindst lige så vigtigt. Den rumlige adskillelse af de kølevæskeførende elementer og battericellerne øger også systemets generelle sikkerhed, mens en anden positiv bivirkning ved denne avancerede konstruktion er den store modstandsdygtighed i tilfælde af en kollision. Dets avancerede termostyring udgør grundlaget for en afbalanceret ydeevne og holdbarhed. Der cirkulerer 22 l kølevæske rundt i de i alt 40 m kølevæskeslanger/-rør til de fire kølesystemer, og under jævnstrømsopladning med 150 kW fjerner kølevæsken den varme, der opstår som et resultat af intern elektrisk modstand i batteriet. Det er præcis det sigte, Audis udviklingsingeniører har haft i udviklingen af e-tron-modellerne.

Opladningshastighed giver mere mening end ren opladningskapacitet

Blandt de nuværende konkurrenter lægger Audi e-tron sig i spidsen med en high-performance-opladningspræstation, selv om der findes modeller på markedet med en nominelt højere effekt. Det er en helt afgørende fordel på daglig basis, hvor Audi e-tron 55 kun lader sin fører vente ca. Den reelle varighed af en opladning afhænger i høj grad af den ideelle opladningskurve. En kæmpe forskel i forhold til andre koncepter, som normalt kun når deres maksimale effekt i kort tid – ved ”peak” – og reducerer deres opladningskapacitet markant, før de når 70 %. Kernen i kølesystemet består af ekstruderede profiler – rent optisk kan de sammenlignes med en lamelbund – som er klæbet fast på batterisystemet nedefra. Filleren er en varmeledende gel, som udfylder mellemrummet op til huset under hvert cellemodul, og gelen overfører restvarmen fra cellerne jævnt til kølevæsken gennem batterihuset.

Animation: Audi e-tron Sportback opladningspræstation

Forbrugsangivelser
(Angivelser vedr. strømforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.)

Audi e-tron 55 quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 22,8 (WLTP)
CO2-emission under kørslen ved blandet kørsel i g/km: 0
Rækkevidde: 429 km (WLTP)

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 22,4 (WLTP)
CO2-emission under kørslen ved blandet kørsel i g/km: 0
Rækkevidde: 437 km (WLTP)

Der tages forbehold for ændringer og fejl.
https://www.dkbenzin.dk/?s=audi

Læs mere om Audi biler her på siden eller her

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste indlæg

  • Hvad er en motorcykel?
  • Få bilen fikset hos et kompetent Autoværksted
  • Aquaplaning- hvad gør man, hvis det sker?
  • Nødudløser eller nødstop-udløser på el-biler
  • Elbiler 2022/2023

Seneste kommentarer

    Arkiver

    • marts 2023
    • februar 2023
    • januar 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • maj 2022
    • oktober 2021
    • september 2021
    • august 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • maj 2021
    • april 2021
    • marts 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • maj 2020
    • april 2020
    • marts 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • maj 2019
    • april 2019
    • marts 2019
    • februar 2019
    • januar 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • august 2018
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015

    Kategorier

    • Benzin selskab
      • INCO
      • Q8
      • Statoil
    • Ikke-kategoriseret
    • Mærker
      • AIWAYS
      • Audi
      • BMW
      • Citroën
      • CUPRA
      • Dacias
      • Fiat
      • Fisker
      • Ford
      • Goodyear
      • Hyundai
      • Kia
      • Mercedes-Benz
      • MINI
      • Nissan
      • Peugeot
      • Porsche
      • Renault
      • Scania
      • Seat
      • Skoda
      • Suzuki
      • Tesla
      • Volkswagen
    • Nyheder
      • Biler
      • Lastbiler
      • Motorcykler
      • Service og bilpleje
        • Dæk
    • Område
      • 2770 Kastrup
      • Vejledende priser
    ©2023 dkbenzin.dk | Powered by WordPress and Superb Themes!