Skip to content
Menu
dkbenzin.dk
  • Privatlivspolitik
dkbenzin.dk

KIA udvikler verdens første ICT Connected Shift System

Posted on 22. februar 202028. april 2021

 

KIA udvikler verdens første ICT Connected Shift System
KIA udvikler verdens første ICT Connected Shift System

Fredericia, den 20. februar 2020 – KIA Motors annoncerede i dag, at de har udviklet verdens første forudseende informations- og kommunikationsteknologi (ICT) Connected Shift System, hvilket gør det muligt for bilen automatisk at skifte til det optimale gear efter identificering af vej- og trafikforholdene forude. KIA planlægger at anvende teknologien i fremtidige modeller.

Under udviklingen af systemet indleverede udviklingsafdelingen omkring 40 større patenter i Sydkorea og Globalt.

Mens de teknologier, der bruges til automatisk gearskift, afhænger af chaufførernes præferencer, såsom Smart Drive Mode er tilgængelig på de fleste aktuelle KIA-modeller, er ICT Connected Shift System det første system, der automatisk skifter gear i henhold til vej- og trafikforhold.

ICT systemet bruger intelligent software i gearkassens kontrolenhed (TCU), der indsamler og fortolker aktuelt input fra underliggende teknologier, herunder 3D-navigationssystemet med et præcist kort over vejen samt kameraer og radar til bilens smart cruise control. 3D-navigationsinput inkluderer højdemeter, grader, krumning og en række vejforhold samt aktuelle trafikforhold. Radaren registrerer hastigheden og afstanden mellem bilen og øvrige med-trafikanter og et fremadrettet kamera giver information om vejbanen.

Ved hjælp af alle disse input forudsiger TCU’en det optimale gearskifte-scenarie for kørslen i realtid ved hjælp af en algoritme baseret på kunstig intelligens, og skifter gear i overensstemmelse hermed. F.eks. hvis der forventes en relativt lang distance ved lav fart, og radaren ikke registrerer hastighedsreguleringer i forhold til bilen foran, skifter gearkassen midlertidigt til neutral tilstand for at forbedre brændstofeffektiviteten.

Da KIA testede en bil med ICT Connected Shift System på kurvede veje blev frekvensen af gearskift reduceret med cirka 43 procent sammenlignet med en bil uden systemet. Det resulterede i en reducering af bremseaktivitet med cirka 11 procent, hvilket minimerer slitage på diverse forbrugsdele.

Når der var behov for hurtig acceleration for at komme ind på en motorvej, skiftede køremodus automatisk til sporttilstand ved indfletningen, hvilket gjorde det lettere at følge trafikken. Efter indfletningen vendte bilen automatisk tilbage til sin oprindelige køremodus for en sikker og effektiv kørsel.

Derudover blev motorbremserne automatisk aktiveret efter slækkelse af gaspedalen ved registrering af hastighedsbump, ned ad bakke forløb og ved hastighedsbegrænsninger. Ændringerne i afstand fra den foran kørende bil blev observeret af den forreste radar for automatisk at justere til det passende gear, hvilket forbedrede kørekomforten.

Bilens forbedrede præstationer ved hjælp af tilpasning til vej- og trafikforhold i realtid, går også i tråd med den hastigt udviklende selvkørende teknologi. ICT Connected Shift System kan levere både forbedret brændstofeffektivitet og en stabil køreoplevelse i en nær fremtid, hvor selvkørende biler er en realitet.

KIA planlægger at videreudvikle ICT systemet til en endnu mere intelligent gearkasse-teknologi, der kan kommunikere med lyssignaler baseret på LTE- eller 5G-kommunikation og identificere førernes tendenser for en yderligere raffinering af gearskiftkontrollen.

”Biler udvikler sig fra enkle mobilitetsenheder til smarte mobilitetsløsninger,” sagde Byeong Wook Jeon, leder af Intelligent Drivetrain Control Research Lab. ”Selv en traditionel del af bilen, som drivlinjen, bliver en højteknologisk enhed optimeret til smart mobilitet gennem integration af ICT- og kunstig intelligens-teknologier.”

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste indlæg

  • Den ideelle løsning til parkering ved Hamburg Lufthavn
  • Hvad er en motorcykel?
  • Få bilen fikset hos et kompetent Autoværksted
  • Aquaplaning- hvad gør man, hvis det sker?
  • Nødudløser eller nødstop-udløser på el-biler

Seneste kommentarer

    Arkiver

    • maj 2023
    • marts 2023
    • februar 2023
    • januar 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • maj 2022
    • oktober 2021
    • september 2021
    • august 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • maj 2021
    • april 2021
    • marts 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • maj 2020
    • april 2020
    • marts 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • maj 2019
    • april 2019
    • marts 2019
    • februar 2019
    • januar 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • august 2018
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015

    Kategorier

    • Benzin selskab
      • INCO
      • Q8
      • Statoil
    • Ikke-kategoriseret
    • Mærker
      • AIWAYS
      • Audi
      • BMW
      • Citroën
      • CUPRA
      • Dacias
      • Fiat
      • Fisker
      • Ford
      • Goodyear
      • Hyundai
      • Kia
      • Mercedes-Benz
      • MINI
      • Nissan
      • Peugeot
      • Porsche
      • Renault
      • Scania
      • Seat
      • Skoda
      • Suzuki
      • Tesla
      • Volkswagen
    • Nyheder
      • Biler
      • Lastbiler
      • Motorcykler
      • Service og bilpleje
        • Dæk
    • Område
      • 2770 Kastrup
      • Vejledende priser
    • Parkering
      • Lufthavn
      • Tyskland
      • Udlandet
    ©2023 dkbenzin.dk | Powered by WordPress and Superb Themes!