Skip to content
Menu
dkbenzin.dk
  • Privatlivspolitik
dkbenzin.dk

Daimler med ambitiøs udmelding: Alle lastbiler skal være CO2-neutrale i 2039

Posted on 12. november 201928. april 2021

Mercedes-Benz

Som verdens største producent af lastbiler tager Daimler Trucks nu et stort og opsigtsvækkende skridt i retning mod en grønnere og mere CO2-neutral fremtid. For fra og med år 2039 sigter lastbilproducenten nemlig mod udelukkende at levere CO2-neutrale køretøjer til de europæiske, nordamerikanske og japanske markeder. Målet er, at alle tunge køretøjer på vejene skal være CO2-neutrale i år 2050.

Selvom det måske lyder som en nærmest uoverkommelig opgave, var der ingen tvivl at spore hos øverste chef for lastbildivisionen i Daimler, Martin Daum på International Supply Chain Conference, som blev afholdt 25. oktober i Berlin. For nok er opgaven stor, men den er ikke umulig. Til gengæld er den strengt nødvendig, fordi klodens klima ændrer sig i hastig fart.

”Vi er nødt til at reagere på klimaforandringerne – og vi er nødt til at gøre det nu. Vi har ganske enkelt ikke tid til at afvente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne. Det handler om at gøre transport- og logistikindustrien CO2-neutral – og vi er nødt til at tage de første skridt selv,” lød det fra Martin Daum på talerstolen.

Batteri- og brintteknologi gør diesel overflødig

Elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, og især i de større byer har man efterhånden længe kunnet møde personbiler med brint i tanken. Og står det til Daimler-koncernen, er det netop de to drivmidler, der ligeledes skal udgøre fundamentet i fremtidens tunge transport. Potentialet for pålidelig, kraftfuld og CO2-neutral drift er nemlig stort, og derfor vil koncernen investere massivt i el- og brintteknologi i de kommende år.

Allerede nu er koncernen helt fremme med heavy duty-lastbilen Mercedes-Benz eActros og light duty-lastbilen Fuso eCanter. De første eksemplarer af Mercedes-Benz eActros blev således leveret til tests hos de første kunder i 2018, mens de første eksemplarer af Fuso eCanter blev leveret allerede i 2017. Og allerede i år leveres de første to eksemplarer af Fuso eCanter til de første danske kunder. Med mere end 30 års erfaring inden for brintteknologi er fundamentet for udviklingen således lagt på forhånd. Allerede i 2022 forventes de første batterielektriske køretøjer i produktion i stor skala, mens serieproduktionen af brintdrevne køretøjer forventes at starte op i 2029.

Totaløkonomi er afgørende

På konferencen gjorde Martin Daum det klart, at branchen er nødt til at gå forrest og udvikle morgendagens CO2-neutrale teknologi. Men myndighederne rundt om i verden bærer også et stort ansvar. For totaløkonomien – den såkaldte ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) – er af afgørende betydning for, at teknologien giver mening for kunderne, og selv i det mest optimistiske scenarie vil de nye teknologier end ikke i 2040 kunne hamle op med dieselkøretøjernes totaløkonomi. Derfor efterlyster Martin Daum og resten af Daimler-koncernen ambitiøse rammevilkår, der støtter op om de nye, CO2-neutrale teknologier, hvis verdenssamfundet skal nå i mål med Paris-aftalens mål.

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste indlæg

  • Den ideelle løsning til parkering ved Hamburg Lufthavn
  • Hvad er en motorcykel?
  • Få bilen fikset hos et kompetent Autoværksted
  • Aquaplaning- hvad gør man, hvis det sker?
  • Nødudløser eller nødstop-udløser på el-biler

Seneste kommentarer

    Arkiver

    • maj 2023
    • marts 2023
    • februar 2023
    • januar 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • maj 2022
    • oktober 2021
    • september 2021
    • august 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • maj 2021
    • april 2021
    • marts 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • maj 2020
    • april 2020
    • marts 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • maj 2019
    • april 2019
    • marts 2019
    • februar 2019
    • januar 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • august 2018
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015

    Kategorier

    • Benzin selskab
      • INCO
      • Q8
      • Statoil
    • Ikke-kategoriseret
    • Mærker
      • AIWAYS
      • Audi
      • BMW
      • Citroën
      • CUPRA
      • Dacias
      • Fiat
      • Fisker
      • Ford
      • Goodyear
      • Hyundai
      • Kia
      • Mercedes-Benz
      • MINI
      • Nissan
      • Peugeot
      • Porsche
      • Renault
      • Scania
      • Seat
      • Skoda
      • Suzuki
      • Tesla
      • Volkswagen
    • Nyheder
      • Biler
      • Lastbiler
      • Motorcykler
      • Service og bilpleje
        • Dæk
    • Område
      • 2770 Kastrup
      • Vejledende priser
    • Parkering
      • Lufthavn
      • Tyskland
      • Udlandet
    ©2023 dkbenzin.dk | Powered by WordPress and Superb Themes!